Thursday, July 10, 2008

Minggu ini sejuk

Minggu ni sejuk...sgt2 sejuk..walaupun matahari tegak atas kepala tapi angin kencang yg bertiup mampu mematahkan tulang belikatku akibat menggigil diluar tahap manusia normal. Hidung merah serta mengeluarkan rembesan-rembesan mukus yg tiada hentinya. Minggu ni rutin seharian tak banyak berubah sepertimana minggu-minggu yang sudah..tepat jam 9 pagi (kalu terlajak pon dlm 15 minit lewat) aku dah ada dalam rumah kedua aku (gut microbiology lab)..kat sinilah aku menghabiskan sisa-sisa waktu aku seharian.. bermanja bermesra dengan mikroorganisma-mikroorganisma asalnya dari perut haiwan ternakan..

Ikhlas aku katakan, melibatkan diri dalam arena penyelidikan membuatkan sifat sabar aku yg dulu sekecil kuman makin bercambah. Menerokai sesuatu benda yang baru demi pengkayaan ilmu pengetahuan bukan sesuatu yg mudah. Banyak trial and error yg perlu aku tempuhi sebelum dapat menghasilkan hasil penyelidikan yg bermutu. Pengalaman yg diperolehi dari kesilapan-kesilapan analisa sebelum ini membuatkan aku makin yakin untuk terus berkarya dengan penyelidikan ini. Kini, alhamdulillah setelah setahun berada ditanah asing menimba ilmu, segala perancangan penyelidikan berjalan seperti yang dirancang. Semoga rentak yang dirancangkan ini sempurna dan tak menghalang aku untuk terus menggapai matlamat hakiki aku disini.

Kpd rakan-rakan seperjuangan..tetapkan destinasi minda anda, nescaya kejayaan pasti menjelma. InsyaAllah.

Nota kaki: Gambar 1st is one of the laboratory yg aku pakai utk analisis sampel. 2nd picture tu is kebuk anaerobik untuk inoculate strictly anaerobic microorganism (mikroorganisma yg hidup tanpa kehadiran oksigen).


4 comments:

Anonymous said...

Jas, kor dah boleh dok dalam lab lelama ker? masa belajar dulu, kalau dok lab la paling membosankan. Heheheh....

ANjaS ASmaRa said...

Skg ni dah boleh Bot..dulu mmg membosankan psl buat benda yg kiter tak minat..skg ni biler explore benda baru, minat tu makin menebal lebih2 lagi biler barang2 dlm lab ni canggih2 belake..heheheh

Anonymous said...

Anjas, ajar aku buat PCR...Aku x reti la...

ANjaS ASmaRa said...

Bleh bro..dtg jer kat lab aku..aku ajar dari A-Z..senang jer buat benda ni..