Wednesday, November 24, 2010

Ayuz in da house..

Salam pembaca budiman. Semalam ketika mata leka membelek koleksi potret-potret lama , penulis terjumpa potret teman sekuliah ketika sama-sama menuntut disalah sebuah intitusi pengajian tinggi ditanah air suatu ketika dahulu. Ketika zaman kuliah dahulu, kami selalunya suka duduk dibangku paling belakang dewan kuliah. Ditemani oleh Dobot, Syahar dan Aboo, pasangan lima sekawan ini digelar backbenchers boys oleh kebanyakan teman sekuliah yang lain. Ironinya, Aboo seharusnya duduk dibelakang sekali kerana bentuk fizikalnya yang sangat tinggi. Jejaka berasal dari kepulauan Mauritius ini merantau ke Malaysia semata-mata untuk mendalami ilmu perubatan veterinar.

Tengah beraksi..check heart rate kuda after the horse was trotted

Juadah nasi beriyani kambing kuzi..tambah tuu..hehehe

Balik kepada perkara utama, teman penulis Dr. Muhammad Fairuz Bin Jamaluddin (Ayuz) merupakan pengamal perubatan veterinar yang mempunyai minat pengkhususan terhadap perubatan ekuin. Minat yang mendalam ini telah membuatkan beliau menjadi antara individu-individu terpenting dalam industri ekuin negara. Beliau juga selalu mengiringi DYMM Tuanku Mizan keluar negara ketika Sultan Mizan beraksi dalam pertandingan kuda lasak (endurance) sebagai pegawai perubatan veterinar kepada kuda Tuanku. Selain itu, beliau juga menjadi antara individu yang mendapat kepercayaan oleh badan-badan berkanun (Polis/DBKL dan lain-lain lagi) untuk mewakili badan-badan tersebut memilih kuda-kuda terbaik bagi simpanan organisasi tersebut.

Gambar bersama Qaisara

Gambar kenangan bersama Ayuz dan delegasi dari Kerajaan Negeri Terengganu (YB Datuk Abdul Rahin Mohd Said-paling kanan)

Terbaru (Julai lalu), beliau telah mendapat kepercayaan dari Kerajaan Negeri Terengganu untuk memilih kuda-kuda terbaik bagi negeri tersebut untuk bertanding dalam kategori ekuestrian dalam Sukan Malaysia baru-baru ini. Ironinya, lokasi pemilihan kuda untuk tugasan tersebut hanya terletak tidak lebih 20 minit perjalanan dari tempat tinggal penulis dengan menaiki kereta. Usai pemilihan kuda yang diingini, rakan penulis beserta pembeli (Exco Belia dan Sukan Negeri- YB Datuk Abdul Rahin Mohd Said) dijemput kerumah penulis untuk menikmati juadah tengah hari sebelum berlepas menuju ke destinasi seterusnya iaitu ke Perth. Seronok dapat berjumpa dengan teman lama walaupun masa tak berapa mengizinkan, kunjungan singkat tersebut pasti diingati selamanya.

2 comments:

~│CatWoman│~ said...

ehhh cop..cop... ada lagi mamat ni upenya... hahaha

ANjaS ASmaRa said...

Ader...makin bam bam muka dier..hahaha