Tuesday, October 20, 2009

Hobi hujung minggu


Salam pembaca budiman. Terkini, penulis mula meneroka satu hobi baru yang agak unik. Hobi ini hanya boleh dilakukan pada awal pagi dihujung minggu sahaja. Hobi apa? Hobi Garage Sale Hunter....hehehehee. Seawal jam 7 pagi, penulis sudah bersedia berada dalam perut gondola perkasa empat beroda menuju ke lokasi garage sale. Apa yg menarik mengenai garage sale disini? sangat-sangat menarik. Di tanah kangaroo ini tidak disediakan atau sangat sukar utk mendapatkan tempat pembuangan barangan terpakai. Tak seperti di Malaysia dimana tempat pembuangan barangan terpakai ataupun kedai besi buruk tumbuh bagai cendawan selepas usainya hujan dari petala langit. Penyelesaiannya adalah dengan menganjurkan garage sale dikediaman sendiri.

Icebox

Air vaporiser

Berbekalkan maklumat tentang lokasi mengenai jualan ini dari koran tempatan, penulis telah membuat persediaan dari segi lokasi mana yang harus dituju dahulu. Ternyata, suasana jualan garage sale ini sangatlah meriahnya dengan urusan tawar menawar dengan si penjual. Selalunya harga yang diletakkan bukanlah harga mati. Masih boleh tawar menawar kerana si penjual hanya mahukan barangan tersebut keluar dari premisnya secepat mungkin.

Kambrook Food Processor

Kambrook Deep Fryer

Hasil buruan penulis pada pertama kali mengunjungi garage sale ini tidaklah sebanyak mana. Hanya barangan elektrik keperluan dapur yang menjadi habuan. Harga yang diletakkan adalah aud 50 untuk food processor jenama Kambrook dan aud 30 utk deep fryer jenama yg sama. Penulis berjaya membuat tawaran aud50 utk kedua-dua barangan tersebut ditambah dengan air vaporizer sebagai barangan tambahan. Mungkin harga masih tinggi pada hemat penulis, tapi tak mengapa mungkin kurang pengalaman untuk tawar menawar. Mungkin selepas ini mendapat harga yang lagi murah. Hehehehee.. tak sabar menunggu hujung minggu ini. Seranggggggg!!!

No comments: