Saturday, October 24, 2009

Hari Terbuka Sekolah

Salam pembaca budiman. Lewat dinihari hari ini, penulis bersama rakan-rakan berkesempatan untuk mengunjungi satu acara kemeriahan yang dianjurkan oleh Ironside State School yang bertempat di Swann Road, Taringa Queensland. Pesta ini diadakan bersempena menyambut ketibaan musim Spring di tanah kangaroo ini. Pesta ini dianjurkan oleh persatuan ibubapa dan guru-guru (PIBG) sekolah tersebut.

Apa yang menarik perhatian penulis ialah sambutan yang diberikan oleh ibubapa pelajar-pelajar sekolah rendah ini sangat-sangatlah mengagumkan. Jauh berbeda di tanah Melayu yang rata-rata ibubapa malas untuk amik pusing akan aktiviti sedemikian rupa. Disini, hubungan ibubapa dan guru-guru sangatlah mesra.

Pelbagai gerai dibuka bagi menjual pelbagai jenis makanan kepada pengunjung. Tak ketinggalan, gerai makanan antarabangsa turut diadakan bagi memberi ruang dan peluang warganegara tanah ratu ini mengenali keunikan bangsa serta kebudayaan negara asing melalui juadah makanan yang dihidangkan. Ibubapa pelajar dari Malaysia turut tidak ketinggalan membuka gerai jualan makanan bagi mempromosikan negara secara tidak langsung. Juadah seperti sate ayam dihiasi dengan nasi himpit dan kuah kacang, rojak buah dan juga cendol memenuhi meja jualan. Seperti yang disangka, sate ayam berkuahkan kuah kacang menjadi buruan mereka yang berketurunan caucasian ini. Hehehee..

No comments: