Sunday, January 9, 2011

Shipping barang peribadi

Salam pembaca budiman. Hampir 3 tahun setengah berpijak dibumi asing ini tentunya memberikan sejuta pengalaman buat penulis. Peluang berkelana ditanah asing ini memberikan kesempatan buat penulis sekeluarga untuk membeli beberapa peralatan kegunaan harian yang sememangnya agak murah berbanding ditanah air. Barangan milik peribadi ini kebanyakannya terdiri daripada barangan mainan si kecil, juga beberapa kotak yang terdiri daripada buku-buku ilmiah penulis dan alatan memasak milik isteri. Penghantaran kali ini dibuat dengan menggunakan kontena yang telah disewa oleh rakan-rakan di Brisbane.

Kontena yang boleh memuatkan sebanyak 33 unit yang berukuran 1 meter persegi/unit disewa dan unitnya dibahagikan sesama pelajar-pelajar yang akan menamatkan pengajian dalam tempoh terdekat. Penulis hanya membeli 3 unit untuk penghantaran kali ini. Moga-moga semua barangan selamat sampai ke Pelabuhan Klang tanpa sebarang komplikasi urusan kastam. Selalunya, setiap pelajar yang akan menamatkan pengajian disini akan dibekalkan surat tamat pengajian oleh Malaysian Student Department yang beribupejabat di Sydney. Surat tamat pengajian itu sangat penting bagi pengecualian cukai atas barangan peribadi milik pelajar.
Kalau tiada surat sedemikian, makanya ramai penuntut malaysia diluar negara hanya pulang dengan bilangan bagasi yang sama ketika meeka mula menjejakkan kaki di tanah asing. Hehehehee