Wednesday, September 22, 2010

Lama sungguh...

Salam pembaca budiman. Lama sungguh laman ini tak terusik. Kiranya sang lelabah singgah tiba, pastinya laman ini dipenuhi sesawang maha banyaknya. Apapun alasan yang diberikan penulis, ternyata tidak dapat merungkai misteri kemalasan yang melanda.

Pelbagai peristiwa suka duka berlaku sepanjang 3 purnama yang lalu. Masih lagi terpahat diingatan akan kemeriahan sambutan Syawal yang baru saja berlalu. Syawal tahun ini merupakan Syawal yang terakhir disambut ditanah asing. Setelah hampir 4 tahun menikmati juadah Aidilfitri yang instant (terima kasih kepada ketupat nasik Adabi..hahahahaa), tekak ini semakin lupa akan kenikmatan sebenar juadah utama dipagi raya apabila dibungkus rapi dengan daun palas ataupun pucuk kelapa.

Syawal tahun ini disambut secara sederhana seperti tahun-tahun yang sudah. Syukur kali ini, kariah muslimin dan muslimah Gatton Desa Permai ini semakin bertambah. Dapatlah sama-sama melaksanakan tuntutan sunat dipagi Syawal, bertakbir dan berjemaah sama-sama disurau yang disediakan oleh pihak universiti disini. Sebelum ini penulis terpaksa bermusafir dua marhalah jauhnya semata-mata untuk menunaikan solat sunat dipagi Syawal.


Usai solat sunat Aidilfitri. Bergambar beramai-ramai dimusolla UQ

Bergambar kenang-kenangan di empangan Wivenhoe

Potret keluarga

Berkumpul sesama sahabat handai merupakan aktiviti wajib. Dengan cara inilah sedikit sebanyak dapat mengurangkan resah sedih hati dek kerana teringatkan kampung halaman yang jauh dimata. Tahun ini kami semua sepakat untuk berkumpul dirumah ahli kariah yang paling senior. Rumah Queenslander tiga bilik milik universiti menjadi destinasi kami berkumpul. Terima kasih kepada tuan rumah Abg Hisham dan Kak Jamaliah sekeluarga kerana sudi menawarkan tempat untuk kami semua meghilangkan rasa rindu di Malaysia. Ternyata menu utama iaitu kambing golek cukup membuatkan Syawal tahun ini yang paling istimewa. Rasanya, kalau di tanah air belum tentu dapat golek seekor kambing macam ini. Heheheheee...burrrpppp..alhamdulillah..kenyang den. Raya haji kiter wat kangaroo golek pulak keh bang?!...heheheheheee..

Abg Hisham (tuan rumah, kanan sekali) dan yang lain-lain-tuan tukang perabih kambing

Perghhh...

Kepada anda semua, walaupun sudah lama satu Syawal berlalu, namun izinkanlah penulis mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada anda semua yang beragama Islam. Maaf zahir dan batin!

No comments: