Thursday, September 23, 2010

Backdated event-2 Kota London

Salam pembaca budiman. Setelah lima hari berada di Kota Aberdeen, Scotland, tibalah masa untuk kembali pulang ke down under. Seperti perjalanan udara sebelum ini, tempoh penerbangan dijangka selama 23 jam. Cuma pada kali ini, penulis telah meminda waktu penerbangan dari Aberdeen ke lapangan terbang Heathrow dengan menaiki penerbangan yang pertama hanya semata-mata untuk mengambil peluang bersiar-siar di Kota London selama 8 jam sebelum berlepas pulang ke Australia.

Parliament house dengan Thames River

Berlatarbelakangkan Big Ben

Double decker dan London Eye

Mentari di Kota London pada tika itu cukup terik. Panas membahang sehangat perlawanan bola sepak antara England menentang Germany yang kebetulan jatuh pada hari yang sama penulis transit di kota ini. Kiri kanan kota metropolitan ini dipenuhi dengan penyokong fanatik dari pasukan dua negara yang berentap. Penulis agak bernasib baik kerana cuaca terik sepanjang hari tidak membantutkan aktiviti bersiar-siar sekitar metropolitan ini. Umumnya, kota ini sering sahaja suram dek kelibat mentari yang jarang mencurahkan sinarnya.

Berlatarbelakangkan Birmingham Palace

Pengawal istana Ratu

Birmingham Palace

Rasa puas dihati apabila dapat mengabdikan potret kenang-kenangan berlatar belakangkan ikon-ikon utama kota metropolitan ini. Big Ben, Thames river, London's eye, Birmingham Palace tak lupa juga dengan bas dua tingkat serta pengawal istana ratu menjadi subjek utama dalam potret kembara penulis kali ini. Cuma penulis sedikit terkilan kerana terkenangkan sang isteri serta anak tercinta yang tak dapat bersama-sama menikmati panorama ini. Kekangan kewangan membataskan perencanaan ini. Mungkin lain kali penulis pasti kembali ke kota metropolitan ini bersama-sama keluarga yang dikasihi. Amin ya robb...hehehehee. Airasia kan adee...hehehehe

No comments: