Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan Al Mubarak

Salam pembaca budiman. Salam ramadhan kepada semua muslimin dan muslimat sebagai pembuka bicara. Ramadhan kali ini merupakan kali ketiga penulis menyambutnya di tanah asing. Tiada banyak bezanya seperti tahun-tahun yang lalu, cuma awal ramadhan kali ini sedikit menggoncang tahap kekentalan fisiologi tubuh penulis. Mahu taknye, semalam dan kelmarin suhu di lembah Gatton ini mencecah sehingga 36 darjah celcius, sekaligus memecahkan rekod suhu tertinggi yang pernah dicatatkan 65 tahun yang lampau ditanah ratu (Queensland) ini. Mujur sebahagian besar waktu penulis dihabiskan di dalam kantor pelajar-pelajar pasca-siswazah yang mana suhu bilik agak dingin dan nyaman. Heheheheee..

Ramadhan dikampus Gatton kali ini agak meriah kerana semakin ramai pelajar seagama datang menjejakkan kaki disini untuk mengejar ilmu. Seperti tahun lalu, komuniti muslim dikampus ini akan mengadakan majlis iftar bersama-sama pada malam pertama ramadhan. Pelbagai juadah dari pelbagai negara menjadi hidangan santapan berbuka pada malam tersebut. Dari hidangan negara padang pasir hinggalah hidangan tanah jawa menjadi pilihan untuk berbuka. Penulis seperti biasa, biarpun dihidangkan nasi hujan panas ribut taufan dan kambing golek sekalipun didepan mata, nasi putih berlaukkan ayam/ikan bakar serta sambal belacan tetap menjadi pilihan..heheheee. Soo tipical malay guy.

Dikesempatan ini penulis sekali lagi ingin mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keinsafan dan kesyukuran. Moga-moga kita semua dihujani limpahan rahmat dari Yang Maha Esa. InsyaAllah.

2 comments:

Pengiran Kudos said...

selamat berpuasa anjas linda and qaisara...

ANjaS ASmaRa said...

Selamat berpuasa gak kat org Mesia..hehehe