Monday, June 22, 2009

Keropok Ikan segera

Salam pembaca budiman. Cuaca dingin serta hujan sepanjang hari sedikit sebanyak membantu prestasi konsentrasi penulis jatuh merudum. Ditambah lagi dengan hari pertama dalam seminggu, sindrom kemalasan ini makin menjadi-jadi. Sejak 2-3 hari ini, mentari seakan-akan menjadi pemalu untuk menonjolkan kuasa sinaran cahaya teriknya. Dua tiga hari ini jugalah sang katak seakan berpesta menyambut simbahan rezeki dari petala langit. Namun itu semua tidak sedikitpun menjentik perasaan penulis tika ini. Perasaan rindukan selimut yang tebal, perasaan rindukan secangkir milo panas dikala kedinginan dan perasaan kerinduan meratah keropok ikan yang masih panas.Hhuhuuuuhuuu..Sesungguhnya, musim sejuk dan penulis tidak ditakdirkan sejiwa.

Bercerita tentang keropok ikan, sudah tentunya ianya menjadi salah satu makanan ringan diwaktu senggang. Penulis ada membeli beberapa bungkus keropok ikan segera untuk dibawa pulang ke tanah kangaroo ini. Syukur, ianya lepas dibawa masuk dipintu sempadan tanpa banyak soalan dari pihak kastam. Penulis membawa sebungkus ke pejabat/makmal tempat penulis menghabiskan masa seharian. Ternyata, bunyi rangupan keropok ikan segera ini telah menarik minat bangsa asing yang musykil akannya. Teman semakmal penulis (dari New Zealand) berasa teruja untuk menikmati kemeriahan bunyi rangupan keropok tatkala dimamah barisan gigi yang perkasa. Tanpa rasa kedekut ataupun iri hati, penulis menghulurkan beberapa keping sebagai pembuka selera. Seperti yang telah diduga, makanan tradisional ini sungguh pantas menambat hati teman penulis tersebut. Atas rasa semangat setiakawan, penulis memberikan sebungkus keropok ikan segera kepadanya walaupun berat sungguh hati ini terasa. Huhuuuhuu..

Sesungguhnya, selalunya benda yang banyak disekeliling kita amat jarang untuk kita jamah. Akan tetapi biler sukar untuk mendapatkannya, barulah terfikir untuk menjamahnyer tiap-tiap hari..Kini penulis masih lagi menanti bungkusan dari tanah air yang mana 80% daripada kandungan bungkusan tersebut adalah keropok ikan..boleh?huhuhuuu

1 comment:

ellyWong said...

ya aduh anjas.. ni yg terasa nak goreng keropok ikang ni~~~ sedap