Thursday, April 23, 2009

DVM Comprehensive Examination

Salam pembaca budiman. Di kala waktu begini disatu-satunya pusat pengajian tinggi tempatan yang menawarkan program Doctor of Veterinary Medicine (DVM) ataupun Doktor Perubatan Veterinar (DPV), pastinya semua pelajar tahun akhir tidak senang duduk. Ketika inilah juga kiter dapat melihat sindrom-sindrom kurang daya ketahanan mental muncul secara tiba-tiba. Ketika inilah juga membuatkan wajah kebanyakan mereka pucat lesi seakan wajah zombi kampung pisang yang kekurangan waktu beradunya, dan ketika inilah kawasan foyer fakulti menjadi sesak dek kebanjiran mereka-mereka ini membuat persiapan terakhir sehingga lewat dinihari. Ini lah penangan Final Year Comprehensive Exam. Ujian terakhir yang bakal mengizinkan mereka ini untuk memaut jubah dibahu, ujian yang melayakkan mereka untuk mendapat gelaran Doktor or Tuan Tabib bagi istilah penulis. 

Ternyata ianya satu tempoh penyeksaan minda yang sangat kritikal. Ujian ini terbahagi kepada 3 bahagian yang mana semua matapelajaran dari tahun pertama pengajian sehinggalah tahun akhir ditransformasikan dalam bentuk soalan-soalan berkonsepkan MCQ, Esei serta Viva. Selalunya, kebanyakan mereka ini agak gentar untuk melalui bahagian terakhir ujian ini iaitu ujian Viva. Ini kerana bahagian ini terbahagi kepada 3 bahagian mengikut taraf pengklasifikasian matapelajaran iaitu bahagian pre-klinikal, para-klinikal dan klinikal. 

Setiap bahagian ini terdapat 3 orang pemeriksa yang akan memberikan soalan-soalan mengenai ilmu perubatan veterinar ini. Dan seperti kebiasaannya, setiap bahagian ini akan terdapat seorang pemeriksa dari luar yang mana mereka ini merupakan profesor-profesor dari universiti luar negara (seperti dari Australia, Jepun dan US). Mereka ini kadangkala agak agresif dalam melontarkan soalan-soalan kepada para pelajar. Mungkin kerana budaya tanya soalan dinegara mereka agak agresif jika dibandingkan dengan pelajar-pelajar tempatan yang sememangnya terkenal dengan sikap pemalu. malu untuk bertanya, dan malu untuk angkat tangan...huhuhuhuu...Kalau ini macam, senangler kejer penulis sebagai pensayarah nanti. Heheheehehe..tak perlu susah-susah tanya soalan. Hanya tanya dalam kertas peperiksaan saje.

Kepada semua pelajar tahun akhir Ijazah Doktor Perubatan Veterinar tahun 2008, Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia, penulis mengucapkan all the best, selamat maju jaya dan 'May the force be with you'...heheheheee..padan muka korang tgh stress skg ni..akakakakaaa..rasakan ape yg penulis rase dulu!!!

8 comments:

abu.mujahid said...

Salam Anjas,

Amboi ...
montang-montang dio dah lopeh.

Anyway den doakan kejayaan nko disano plak... Ameennn...

doBot kato nko ado blog dedicated utk anak nko. Apo add nyer?

Den sebenarnya memang selalu ikut blog nko nie, biasalah den RSS kan ke dalam list den ...

ANjaS ASmaRa said...

Hehehee..thanks bang..Susah-susah jer doakan kejayaan den kek sini. Hehehee..ni link blog anak den..tp dah lamo tak di update..psl bapaknyer sibuk..hehehehe

http://www.qaisara-menulis.blogspot.com/

doBot said...

Hahahaha...den poie tengok bebudak kek UPM nie tadi la. Bukannyo den nak bori moral support. Tapi, den golakkan tang jauh. Hahahaha... memang pucat lesi. Nak nak lagi Dr Rehana in-charge.

ANjaS ASmaRa said...

Rasekan diaorg...pueh hati den..hehehehhee

abu.mujahid said...

amboi korang nie....

borilah moral support ....
Jgnlah panggil den abang.
Sogan den ....

doBot pon tak panggil den abang, huhuhu .... tp dio panggil den along lah .....

ANjaS ASmaRa said...

Okeh Along..hehehee..kalau diaorg nak moral support, diaorg kenalah amik pendidikan moral KBSM..hehehehee

eija said...

hina!!!!
hinaseih...
jahat nye senior ku ini..
ape motif nye ni?nak bals dendam pe?kejam ssgh...x pe, sib bek dah lepas gak..x mao jadi vet!diorg ni kejam!!ahhahahahaha gelak keji ni

babymummydaddy said...

uwaaaaaaaaaaaaaaaa.....aku tika dan detik itu...nasib baik dah lepas