Friday, November 26, 2010

Pesta tamat sekolah..

Salam pembaca budiman. Lazimnya, bila tiba saja bulan November, pusat peranginan tumpuan utama kebanyakan pelancong dari dalam dan luar negara iaitu Surfers Paradise Gold Coast pasti dipenuhi oleh remaja-remaja lepasan sekolah. Kebiasaan bagi setiap tahun sebelum memasuki alam pekerjaan dan bebas dari kongkongan keluarga, tumpuan kumpulan ini pastinya ke pesta tamat sekolah atau lebih dikenali sebagai 'Schoolies Week' bagi masyarakat disini. Penganjur memilih Surfers Paradise kerana lokasinya yang menarik serta kemudahan penginapan dan pengangkutan yang terdapat disini.

Kawasan utama remaja-remaja ini berkumpul


Seperti dapat dijangka seperti lazimnya, berita mengenai pesta tersebut pasti mengisi slot berita dikaca television pada waktu perdana siarannya. Ironinya, bukan kemeriahan pesta yang dipaparkan pada umum, tetapi paparan pertelingkahan remaja-remaja mabuk serta mereka yang ditangkap oleh pihak berkuasa menjadi santapan mata penonton semua. Sedih, namun inilah kenyataannya apabila mereka semua berkumpul. Akibat pengaruh arak dan kadangkala dibawah pengaruh dadah terlarang, banyak insiden-insiden pergaduhan berlaku sesama mereka.

Kanan-Remaja mabuk cuba ditenteramkan oleh sukarelawan
Kiri-remaja lepasan sekolah dikonsert anjuran penganjur

Ditahan polis akibat perilaku tak terkawal

Akibatnya, untuk tempoh seminggu dua ini, kebanyakan pengunjung tempatan cuba untuk mengelak dari melawat kekawasan peranginan ini kerana khuatir dari turut terjebak sama akibat perilaku tidak terkawal kebanyakan remaja-remaja ini. Bagi mereka ditanah air yang bercadang untuk melawat Surfers Paradise Gold Coast pada bulan November, anda dinasihatkan untuk berhati-hati lebih-lebih lagi bila bersiar-siar pada waktu malam dikawasan komersial disepanjang pantai Surfers Paradise ini. Jarang ada insiden kumpulan remaja ini mengganggu pelancong-pelancong akan tetapi dikhuatiri bila masa justifikasi minda tidak dapat dijaga akibat pengaruh arak dan dadah, segala-galanya mungkin berlaku kepada para pengunjung lain.

p:s: Gambar diambil daripada 'The First Post'..hasil carian melalui Google Image

No comments: